Werken vanuit leerdoelen

22.50

Categorie:

Beschrijving

Een vooraf bekend doel helpt je om focus aan te brengen. Een doel richt je op iets. Een doel werkt als een magneet. Je wilt ernaartoe, in kleine of grote stappen, snel of langzaam. Maar dit mechanisme werkt alleen als het doel binnen jouw bereik ligt: het moet voor jou haalbaar zijn. Daarnaast moet het jou ook wat opleveren als je het doel bereikt. Om het doel te bereiken ben je zelfs bereid om enkele tegenslagen of hobbels op de koop toe te nemen en zo nodig om hulp te vragen.

Dit boek gaat over het gebruik van leerdoelen in het onderwijs. Leerdoelen omschrijven kennis en vaardigheden die een leerling zich tijdens zijn schoolcarrière eigen moet of kan maken. Een groot deel van de doelen staat vast. Het voortgezet onderwijs sluit je immers af met een eindexamen waarbij de eindtermen vaststaan. In de onderbouw gelden de kerndoelen, die meer open zijn beschreven. Je hebt echter meestal niet alle onderwijstijd nodig om deze eindtermen of kerndoelen door je leerlingen te laten bereiken. Er blijft ruimte over voor jou als docent voor het maken van eigen keuzes.

In dit boek kiezen we er bewust voor om uit te gaan van de doelen die vaststaan (kerndoelen en eindtermen) of zijn voorgesteld (handreikingen) en vandaaruit op zoek te gaan naar vrijheid en ruimte in het programma voor jou en je leerlingen. De kerndoelen voor de onderbouw zijn heel ruim geformuleerd en bieden daardoor kansen om het onderwijs vorm te geven zoals past bij jou, je school en je leerlingen. Maar ook in de bovenbouw is vaak ruimte te vinden.

Ook voor de leerlingen is het belangrijk om eigen keuzes te maken. In het huidige onderwijs is daar meestal weinig ruimte voor. Terwijl leerlingen vaak zelf goed keuzes kunnen maken in wat ze willen bereiken en hoe ze dat gaan doen. Gelukkig zijn er steeds meer docenten die leerlingen wel meer ruimte geven of zouden willen geven.

In dit boek staan veel praktische handvatten waarmee je je eigen onderwijs kunt vormgeven. Zo laat je het onderwijsprogramma optimaal aansluiten op jouw wensen, de wensen van de school en vooral die van je leerlingen.

Extra informatie

Gewicht 120 kg
Afmetingen 235 × 175 × 1 cm

Beoordelingen

Er zijn nog geen beoordelingen.

Wees de eerste om “Werken vanuit leerdoelen” te beoordelen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Andere suggesties…